اطلاع رسانی
1396/9/18 شنبه
نشان درجه هنری کشور به 10 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور تعلق گرفت

.



گام مهم دانشجویان دانشگاه پیام نور برای احیا و تولد دوباره خاتم شیراز
10 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور برای اولین بار در تاریخ کشور، از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور، نشان درجه هنری را به صورت کارگاهی دریافت کردند.
دانشجویان جوان دانشگاه پیام نور شیراز،علاوه بر حذف ضعف‌های خاتم، مسیر روشنی پیش روی آینده خاتم اصیل شیراز گشودند. 
پیوند چوب و استخوان و برنز! توسط دستان هنرمندان،هنری را پدید آورده که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود کرده و به تماشا وا می‌دارد؛ پیوندی هنرمندانه به نام "خاتم"،هنری زیبا اما غریب! خاتم ریشه‌ای عمیق در بطن هنرپرور شیراز دارد، ریشه‌ای که می‌توان در خاتم‌کاری‌های مسجد جامع عتیق رد آن را گرفت؛ رودی که حالا به جویی باریک بدل شده است و جمعی دانشجو، جوان و پرتلاش، کمر همت به تجلی دوباره آن بسته‌اند.
سرپرست مجموعه تاریخی ارگ کریمخانی می‌گوید: از سال 92 سیاستی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان فارس برای حمایت از هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی استان و توسعه صنایع دستی ملاک کار قرار گرفت که همچنان تداوم دارد. 
همت محمدی گفت: قرار بر این شد که پیشکسوتان در ازای فضایی که در اختیار آنان قرار داده می‌شود، به رایگان هنرجویانی را تعلیم دهند و گام در مسیر ترویج صنایع دستی بگذارند.
وی زادگاه خاتم را شیراز و قدمت آن را بیش از هزار سال دانست و با تاسف از اینکه هنر خاتم‌کاری شیراز مسیری رو به زوال و فراموشی را طی می‌کند، گفت: به دلیل هجوم خاتم‌های پیش‌ساخته و تولید شده با موادی نامرغوب در خارج فارس، هنرمندان خاتم کار و دوست‌داران این رشته، بسیار نگران آن هستند.
او خاطر نشان کرد: خوشبختانه جمعی از دانشجویان دانشگاه پیام نور شیراز به همراه استاد خود اقداماتی را برای احیاء این هنر و تولد دوباره خاتم شیراز شروع کرده‌اند.
سرپرست ارگ کریم خان با اشاره به اینکه از سال 92 تاکنون بیش از یکصد نفر آموزش‌های ساخت و تولید خاتم را طی کرده‌ و به سراسر فارس گسیل شده‌اند، گفت: از این میان 10 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور برای اولین بار در تاریخ کشور، بهار امسال از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور، نشان درجه هنری را به صورت کارگاهی دریافت کردند.
محمدی اضافه کرد: در پرتو تلاش این دانشجویان صنعتگر جوان، علاوه بر حذف ضعف‌های خاتم، مسیر روشنی پیش روی آینده خاتم اصیل شیراز گشوده شده است؛ این گروه با توجه به ظرفیت‌های خود و با استفاده از تجارب اندوخته شده، در مرکز رشد دانشگاه اولین شرکت هنری را تاسیس کرده‌اند.
مدرس دانشگاه پیام نور شیراز نیز گفت: این 10 نفر از هنرجویان که در سال 93 موفق به ساخت میز خاتم که در نوع خود کم نظیر بوده حالا جزو جوان‌ترین خاتم‌سازان شیرازی هستند.
غلامعلی اطمینان افزود: تلاش و کوشش این هنرجویان باعث شد تا برای اولین بار در تاریخ برگزاری جلسات داوری نشان ملی مرغوبیت کالا در استان به 33 اثر هنری به صورت کارگاهی تعلق گیرد.


 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر